• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Kunnen rapteksten ook literatuur zijn?

15 januari 2025 door Jarick van der Wal 2 Reacties

Def Real, Zombi Squad, RollaRocka, Osdorp Posse; het klinken niet als namen die je zou tegenkomen in een literatuurgeschiedenis, en behalve de laatste (die vind je namelijk op pagina 649 van de vijfde druk van Altijd weer vogels die nesten beginnen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1945-2005 van Hugo Brems) staan ze daar dan ook niet in. Toch heerst al sinds de opkomst van de rapmuziek in Nederland een debat over de literaire kwaliteit van het genre; een mooie aanleiding voor mijn bachelorscriptie.

Literatuur en muziek

Vorig jaar rond deze tijd – tegen het einde van mijn bachelor Nederlandse Taal en Cultuur in Groningen – was ik druk bezig met het schrijven van mijn scriptie. Het overkoepelende onderwerp van die scriptie was intermedialiteit, een begrip dat overeenkomsten vertoont met het begrip intertekstualiteit, maar waar het bij laatstgenoemde gaat over de relatie tussen verschillende teksten, gaat het bij intermedialiteit om de relatie tussen verschillende kunstvormen; in het geval van mijn scriptie: literatuur en muziek.

Literatuur vind ik natuurlijk interessant – anders zat ik bij de studie Nederlands op de verkeerde plek, denk ik – maar muziek was voor mij altijd al een meer amateuristische hobby. Daarmee bedoel ik dat ik absoluut een muziekliefhebber ben – mijn Spotify Wrapped confronteerde me een paar weken geleden met het feit dat ik in 2024 niet minder dan 84.939 minuten naar muziek had geluisterd – maar ik heb zelf nooit een instrument leren spelen of noten leren lezen.

Toen ik me ging inlezen in de vakliteratuur over intermedialiteit, kwam ik vooral theorieën tegen over de relatie tussen ofwel literatuur en klassieke muziek ofwel literatuur en jazzmuziek. Daar kon ik niet zoveel mee, want ik had dus bar weinig verstand van klassieke muziek en van die 84.939 minuten was er niet eentje dat ik naar jazzmuziek had geluisterd. Maar toen kwam ik in Hugo Brems’ literatuurgeschiedenis een vermelding tegen van zogeheten hiphoppoëzie. Daar kon ik wel wat mee, want naar rapmuziek luister ik wél.

Rap en poëzie

Al sinds de opkomst van de rapmuziek in Nederland in de jaren negentig lijkt de literatuurkritiek het niet eens te kunnen worden over de literaire waarde van het genre. Sommigen zien door het gebruik van woordspel en ander poëtisch taalgebruik in de Nederlandse rappers een nieuwe generatie dichters, maar anderen vinden de Nederlandse rap niets meer dan een hoop aanstootgevend geschreeuw met weinig tot geen literaire waarde.

Het was vooral de jongere generatie letterkundigen die de rap omarmde en initiatieven oprichtte om het genre te promoten. Een zo’n initiatief was het rappoëziefestival Double Talk, dat begin 1997 plaatsvond. Ter gelegenheid van dit festival werd een dichtbundel uitgegeven waarin niet alleen experimentele poëzie geïnspireerd door rapmuziek werd opgenomen, maar ook gewoonweg teksten van rapnummers uit die tijd. Zo wilden de samenstellers van de bundel laten zien dat rap en poëzie wel degelijk naast elkaar konden bestaan, en sterker: dat rap ook prima overeind kon staan zonder muzikale begeleiding.

Toch blijft rap in de eerste plaats een muzikaal genre, en om die reden ligt een van de grenzen tussen rap en poëzie in de wereld van de muziek. Dit roept de vraag op wat er in de zin van muziek en poëzie overblijft van rap als je de hoorbare muziek weghaalt. Om deze vraag te beantwoorden heb ik onderzocht welke poëtische elementen en muzikale verwijzingen voorkomen in de Double Talk-bundel.

Literaire technieken, samples en flow switches

Rappoëzie leent elementen van zowel poëzie als muziek. Het genre maakt gebruik van literaire technieken als klankherhaling (‘De dope waar ik op hoop die droop en kroop / laat en mondjesmaat van de straat’), stijlfiguren (‘ik verwoord de woorden en verzin de zinnen’), beeldspraak (‘onze harten kloppen een boeiende / en uiterst gevarieerde mix / van genres en gevoelens’) en metrum. In het geval van metrum bij rappoëzie is het ritme van de tekst vergelijkbaar met de flow van een rapnummer, en als het metrum van een rapgedicht dan ineens verandert, dan kunnen we dat een flow switch noemen, net als in een rapnummer.

Daarnaast bevat rappoëzie een vorm van intertekstualiteit die we alleen bij dit genre tegenkomen, namelijk sampling. Opvallend vaak is in de rapgedichten die ik heb onderzocht een stuk tekst uit een (ander) nummer opgenomen, bijvoorbeeld uit nummers van Lou Reed, David Bowie, en de Eagles. Door deze samples van bekende nummers ‘klinkt’ de rappoëzie nog meer als muziek, en het gebruik van samples is dan ook nog eens kenmerkend voor rap als muziekgenre.

Is rap poëzie of muziek?

Of rap nu poëzie of muziek is, is niet zo stellig te zeggen. Rap is van zichzelf al een intermediaal genre omdat het de kunstvormen muziek en poëzie combineert, maar uit mijn onderzoek is gebleken dat het genre wel degelijk standhoudt zonder muzikale begeleiding. Terwijl hoorbare muziek in de dichtbundel ontbreekt, is de poëzie des te meer aanwezig, en het zijn juist deze poëtische elementen – metrum, klankherhaling, stijlfiguren en beeldspraak – waardoor de raptekst op muziek gaat lijken. ‘Rap is muzikaal genoeg om het zonder muzikale begeleiding te kunnen stellen,’ schrijven de samenstellers van Double Talk dan ook in het voorwoord van de bundel.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong Tags: hiphop, letterkunde, rap

Lees Interacties

Reacties

  1. Bas Jongenelen zegt

    17 januari 2025 om 11:10

    In ‘Basisboek Moderne Letterkunde’ (https://kleineuil.nl/boeken/basisboek-moderne-letterkunde/) scharen Gerbert Faure en ik rap ook gewoon onder de literatuur, met aandacht voor De Gantwerp Rappers, Danny Boy, Osdorp Posse, Extince en De Jeugd van Tegenwoordig.

    Beantwoorden
  2. Yke Schotanus zegt

    16 april 2025 om 10:42

    Om ‘literair’ te zijn hoeft een raptekst het niet zonder de muziek te doen. Je kunt de intermedialiteit ook ‘literair’ gebruiken. Zie mijn proefschrift: Singing as a figure of speech, music as punctuation: A study into music as a means to support the processing of sung language. Lees ook Pence (red.) The Poetics of American Song Lyrics. Daarin staan diverse artikelen over rap. In Nederland heeft o.a. Maurice Dumont ook al eens over de literarie kwaliteiten van rapteksten geschreven. Verder maakten diverse onderzoekers (Aafje de Roest, Steven Gilbers) van rap/hiphop hun voornaamste onderzoeksterrein.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.

De openingszin van Luister van Sascha Bronwasser weet in één klap de kern van het boek te vatten.

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Een koffietje doen
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Een beest van een constructie
Maar goed, een blog over maar goed
Noe he’j ’t schoap an’t driet’n
#letterkunde
Klassiekers uit de klas!
Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.
Deze kennismaking zal kort zijn.
Het poppenboek: een vergeten genre
Get ready with… Heile van Beersel
#recensie
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
De zestiende eeuw plus vierhonderd jaar in het ijs: een atypische ecoroman
#taalbeheersing
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
Hoe werkt een hondenfluitje?
Geert Milders?
‘Poepelwoefie’
#toekomstinterview
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
‘Mensen sturen berichten over kinderporno alsof ze flippo’s verzamelen’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d